Ik ben zo’n gekke mama

Sinds 2003 worstel ik met angst, depressie en kenmerken van een Emotie Regulatie Stoornis (ook wel borderline genoemd). Na mijn bevalling ging het psychisch mis, ik werd opgenomen op de PAAZ en was psychotisch. Ik knapte redelijk snel op en mocht na vier weken naar huis. Thuis besefte ik pas wat er met me was gebeurd. Kon daar niet goed mee omgaan, voelde mee een vreselijk slechte moeder. Ik werd depressief. Na een jaar kon ik zeggen dat ik redelijk was opgeknapt.  Door stress en de diagnose van zoon ging het na een tijd weer minder goed. Bleef worstelen met dingen uit mijn verleden. Stelde ik me aan, iedereen is wel eens gepest op school, maak je niet zo druk. Ik geloof die uitspraken maar al te graag, steek liever niet met mijn hoofd boven het maaiveld uit. Regelmatig hoor ik vrouwen zeggen ‘Ik ben zo’n gekke mama’, meestal onder de invloed van een glaasje van het een of ander. En die roepen dan:  “Dat mag ik eigenlijk niet zijn, maar ik ben het stiekem wel hoor en pas op met dergelijke uitspraken hoor”. Die mensen zijn meestal niet echt gek. Mensen met een diagnose, die schamen zich meestal en komen er niet voor uit. Gek in spreektaal ben je als je bijvoorbeeld uit de band springt op een feestje. Lekker gek. Dat doe ik niet, ik doe dat in mijn hoofd.  Ach ik snap het ook wel, het is ook moeilijk uit te leggen. Daarom leg ik het tegenwoordig uit wat ik heb, geef ik grenzen aan bij wat ik wel en niet aankan op een dag. Dat verschilt per dag, iedere dag weer anders. Best vermoeiend om daar mee samen te leven denk ik wel eens. Hulde aan mijn vriend! Soms ben ik zo druk in dat hoofd dat ik dat niet kan aangeven, dan leidt dat tot een uitbarsting. Dat ziet er ongeveer uit als een ‘gekke mama op een feestje’ met een kwade dronk.

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 12,609 hits

Volg me op Twitter

