Overprikkeld

Onze zoon had gisteren een IQ-test. Hij vindt dit erg leuk om te doen, hij houdt van vragen stellen en beantwoorden. Hij zegt dat hij presentator wordt. Bij binnenkomst in de testruimte stond de klok verkeerd. Voordat de klok goed staat gaat hij niet aan de gang met de vragen. De Psychologisch Assistent vond het erg vervelend. Vier jaar geleden stond de kalender op de verkeerde maand. Door deze perikelen zijn ze iets te laat klaar. Hij komt de klas binnen en ziet dat iedereen al gegeten heeft. De juf belt mij gelukkig op om dit te vertellen, zegt dat het anders verlopen is vandaag. Hij komt thuis met de bus en ik geef hem de boterhammen uit zijn broodtrommel. “Die hoef ik toch niet meer op te eten zegt hij”. Ik leg hem uit dat hij nog niet gegeten heeft. “Oh ja” zegt hij. Hij eet de boterhammen op en gaat computeren en erna wat boekjes lezen. Hij is wat drukker dan normaal, maar niet volledig overprikkeld. Na het boekje lezen gaan we naar buiten. Sinds kort kan hij de rits dicht doen van zijn jas en dat lukt weer. Eenmaal buiten heeft hij ontdekt dat hij de rits naar boven en beneden kan doen en dat dit een leuk geluidje geeft. Hij stopt voortdurend om me beet te pakken en te knuffelen. Hij lacht hard om wat grapjes die hij verteld en het lijkt alsof hij scheel kijkt. Voor mij een signaal van overprikkeling. Hij vindt zelf van niet want het was toch leuk wat hij vandaag gedaan heeft? Papa komt thuis en  vraagt of hij komt eten. Hij zit op dat moment boekje te lezen. Hij reageert niet meteen en dat irriteert papa. Ik leg uit dat hij overprikkeld is. We laten hem verder zijn gang gaan. ‘S avonds zitten we lekker tegen elkaar aan het Jeugdjournaal te kijken, hij is erg moe, maar hij komt weer tot zichzelf en hij maakt weer grapjes.

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 11,898 hits

Volg me op Twitter

