Ontwikkeling

Ondanks zijn verstandelijke beperking kan onze zoon goed lezen. De laatste tijd is hij zelfs erg goed gaan lezen. Hij is elf en leest op AVI9 niveau. Ik ben trots. Aan de andere kant relativeer ik dit weer. Hij kan niet schrijven, snapt niet hoe je dat op papier moet krijgen. En omdat hij woorden als een geheel ziet lukt het hem niet de afzonderlijke letters in te typen. Toch zegt de juf dat hij nu moeilijke worden in stukken hakt, dus enigszins spelt.
In zijn zelfstandigheid is hij in 2014 gegroeid, hij kan zich nu zelf aan- en uitkleden en zelfstandig douchen, behalve haren wassen. Hij zegt ook steeds meer tegen ons “Dat wil ik zelf doen!” Voorheen wilde hij dat niet, was er niet aan toe en liet het aan ons over. Op het eerste gezicht leek het alsof hij lui was. Toch zagen we al snel dat hij sommige dingen echt niet kon en hij daarom de hele taak niet wilde doen.
Ik vraag me regelmatig af in hoeverre zal hij echt zelfstandig zal worden in zijn leven? Zijn sociaal emotionele ontwikkeling speelt daarbij ook een rol. Hij kijkt nog naar Sesamstraat, Masha en de Beer en andere programma’s voor onder de 6 jaar. Hij kijkt echter ook graag naar het journaal en lijkt dit voor een groot deel te begrijpen. Hij speelt niet samen met kinderen, eerder ernaast. Maar hij voert wel gesprekjes met andere kinderen en volwassenen. Zo blijven we puzzelen, bekijken we wat hij aankan.
Voorlopig leef ik bij de dag, geniet ik van het positieve nieuws m.b.t. het lezen en zijn zelfstandigheid. Zijn gevatte opmerkingen. We maken het zo bewust mee omdat het met kleine stapjes en veel oefenen gaat. Hij is gelukkig gemotiveerd te leren, doet erg zijn best. En gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 11,898 hits

Volg me op Twitter

