Nieuwe diagnose DCD?

goofy

Zoon gaat in het volgend schooljaar naar Voortgezet Speciaal Onderwijs cluster 3. Bij de overstap naar deze school hoort een kennismaking bij de revalidatiearts. De arts stelde ons veel vragen en onderzocht zoon. Ze was verbaasd dat hij al een tijdje geen fysiotherapie meer heeft. De reden die daarvoor was opgegeven is dat hij ‘uitbehandeld’ zou zijn, er zou geen revalidatie-indicatie meer afgegeven worden. De arts stelde voor om in het nieuwe schooljaar een 6 weken observatieperiode in te lassen om te onderzoeken wat er naast de beperkingen in zijn motoriek door zijn autisme, nog meer aan de hand zou kunnen zijn. Naast de sensorische problemen door zijn autisme die een rol spelen bij zijn motoriek, zou ook een slechte coördinatie een rol kunnen spelen.  Daarbij denken ze aan DCD.

DCD, Developmental Coordination Disorder, wordt officieel vastgesteld aan de hand van criteria uit DSM (het internationale handboek met beschrijving van psychiatrische stoornissen).

Volgens de DSM is DCD te herkennen aan de volgende kenmerken:

  • De uitvoering van dagelijkse handelingen die motorische coördinatie vereisen, is beduidend slechter dan verwacht”, gezien de leeftijd van een kind en het gemeten intelligentieniveau. Dit kan tot uiting komen in het later bereiken van motorische mijlpijlen (zoals lopen, kruipen, zitten), in het laten vallen van voorwerpen, ‘houterigheid’, slechte prestaties bij sport, of een slecht handschrift.
  • De aandoening beinvloedt zichtbaar de schoolse prestaties of algemene dagelijkse activiteiten.
  • De aandoening is niet het gevolg van een medische conditie (zoals cerebrale parese (verlamming) of spierdystrofie), en voldoet niet aan de criteria van een pervasieve ontwikkelingsstoornis (PDD-NOS)
  • Als er sprake is van mentale retardatie (verstandelijke beperking), moeten de motorische problemen ernstiger zijn dan de problemen die normaal gesproken bij mentale retardatie voorkomen

Bron: DSM-IV

Bij een diagnose DCD zou hij wel in aanmerking kunnen komen voor fysiotherapie. Het behandelteam op zijn huidige school heeft dit niet voorgesteld en ook weinig fysiotherapeutisch onderzoek uitgevoerd. Het klopt wel dat hij destijds moeilijk was te testen. Ook dachten de behandelaars dat wij hem teveel uit handen zouden nemen. De PEDI test die werd afgenomen om dat te testen bewees gelukkig het tegendeel. Het zegt wel wat over de indruk die je als betrokken ouders die liefdevol met hun kind omgaan maakt. Maar kort en goed: we zijn wel blij dat het nu wordt onderzocht, niet vanwege de extra diagnose, wel vanwege de extra fysiotherapie.

Als ik de bovenstaande kenmerken lees herken ik veel bij mezelf, eigenlijk bijna alles. Ik ben vroeger op school veel gepest met mijn onhandige motoriek en slechte coördinatie. Wellicht had een diagnose dat kunnen voorkomen en had ik fysiotherapie gekregen. Ik heb veel lichamelijke klachten die daar onder andere door komen. Wellicht heb ik wel hulp nodig om bepaalde zaken met hem te oefenen omdat ik het zelf ook niet zie! Gaan we samen oefenen met een personal trainer of iets dergelijks. Ik zie het al helemaal voor me.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 11,898 hits

Volg me op Twitter

%d bloggers liken dit: