Belasting van ouders met een zorgintensief kind

Ik las in een artikel dat ouders van een zorgintensief kind vergelijkbare stress ervaren als soldaten in het leger (zie voor volledig artikel de link onderaan deze pagina).

Ik denk dat dat artikel er niet ver naast zit. Soldaten in het leger zijn voortdurend alert. Ze moeten in de gaten houden wat er gebeurt in de omgeving. Zo is dat ook met een zorgintensief kind. Onze zoon heeft autisme,een verstandelijke beperking en een grote achterstand in zowel zijn fijne als grove motoriek.

Als ik een dag met hem thuis ben ben ik ook alert en werken mijn hersenen op volle toeren. Onze zoon kan inmiddels zelf redelijk zijn dag indelen als die volgens een vaste volgorde verloopt, maar ik moet hem met vanalles helpen. Hij komt niet vanzelf met nieuwe activiteiten, die moeten we aanbieden. Ook hier kan de vergelijking met het leger worden gemaakt: ook de commandant moet er voortdurend voor zorgen dat iedereen blijft opletten, anders dutten ze wellicht in of erger, je wordt aangevallen. Vanwege zijn motoriek kan hij niet alles zelf. We helpen hem met tandenpoetsen, haren wassen etc. Als commandant blijf ik voortdurend in de loopgraven want zelfstandig is zoon niet. Hij gaat niet buitenspelen of naar zijn vriendjes. Dat kan hij niet zelfstandig. We verlaten ons huis hooguit om een stukje te gaan wandelen of een andere gezamenlijke activiteit. In de supermarkt begeleid ik hem van artikel naar artikel. Maar we hebben een wapen: de handscanner in de supermarkt. Het is een goede oefening voor zijn motoriek om de boodschappen te scannen, met twee handen drukt hij met alle macht het gele knopje in. Ik houd het artikel zo mogelijk voor de scanner. En het lukt best aardig, dat mikken op een artikel. We maken  geen  slachtoffers en zoon leert zijn oog-hand coördinatie te verbeteren. Als de commandant  door de hele tijd te moeten opletten en blessures door een ver oorlogsverleden is uitgeschakeld, mag ik van de soldaat een dutje doen. Een uurtje computeren en daarna een boekje lezen kan hij wel. Dan kan ik een beetje bijtanken in mijn eigen tent.

Naar aanleiding van artikel: http://www.disabilityscoop.com/2009/11/10/autism-moms-stress/6121/

 

 

 

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 11,898 hits

Volg me op Twitter

