De vergelijking met andere kinderen

Mijn sociale leven beperkt zich tot familie en een paar vriendinnen. Wij hebben naast onze zoon geen andere kinderen. Een vriendin van mij heeft kinderen en die ntwikkelen zich verder normaal. Toen duidelijk werd dat onze zoon zich andere ontwikkelt, gaf die vriendin op een gegeven moment aan dat ze soms moest afwegen wat ze wel of niet over haar kinderen tegen mij kon zeggen. Ze zei het meer als een soort feit, vond het wel logisch dat ze mij niet alles zou vertellen. Misschien zou ik verdrietig worden omdat onze zoon zich anders ontwikkelt? Aan de ene kant dacht ik stoer: ” Waarom zou ze dat nou niet tegen mij zeggen” Maar naarmate ik hier langer over nadacht vond ik het goed. Waarom zou ze ineens alles tegen mij moeten zeggen terwijl ze dat over andere onderwerpen wellicht ook niet doet? We hebben er onze weg in gevonden en soms kan ik haar een andere kijk geven op de opvoeding van een kind en omgekeerd. Het leidt vaak tot inspirerende gesprekken.

Maar hoe is dat nou bij moeders die ik niet of nauwelijks ken? In gesprekken met andere moeders raak ik soms licht geïrriteerd over de onderwerpen die aan bod komen. Waar komt die irritatie vandaan? Zou dat nou jaloezie zijn of meer dat die problemen zo licht lijken? Die kinderen zijn immers ‘normaal’ en hebben een goede toekomst? Of zou een normaal IQ en een normale opleiding geen garantie zijn op succes? En wanneer in zo’n gesprek begin ik erover dat mijn kind anders is? Of begin ik er helemaal niet over? En waarom zou ik vergelijken? Omdat hij afwijkt? Ik vind dat een vervelende gedachte, alsof hij niet mag zijn wie hij is. En mag ik dan mijn eigen verdriet daarover delen of houd ik dat voor mezelf? Mag ik blij zijn dat ik in ieder geval een kind heb? Het is soms niet leuk dat ik niet mee kan praten. Of mag ik blij zijn dat hij niet perse merkkleding aan moet of niet stiekem drinkt of mee hoef te discussiëren welke invloed andere kinderen daarop hebben? De gedachten dat iedereen recht heeft op zijn eigen sores helpt me vaak. Een niet zo vriendelijke uitspraak, maar als ik daaraan denk zakt die irritatie enigszins.

Een Reactie op “De vergelijking met andere kinderen

  1. Leva

    Mijn zoon met autisme is nu 33 jaar. Het verdriet over het anders zijn overvalt mij op momenten dat ik het niet verwacht. Bijvoorbeeld als een moeder of vader iets vertelt over zijn/haar dochter/zoon. Meestal gaat het over gewone dingen: uitgaan, verliefdheidjes, opleiding, de komst van een kleinkind, huwelijk.. En dan kan ik plotseling volschieten met verdriet, ik stop dat weg. Vrijwel altijd wordt niet opgemerkt dat dit voor mij anders kan zijn omdat het zo vanzelfsprekend is of lijkt. Mijn zoon heeft geen vriendschappen, soms zegt hij dat hij zich eenzaam voelt. Het lukt hem niet daar goed handen en voeten aan te kunnen geven, hem stimuleren voor meer contact werkt niet. Het ligt aan hemzelf zegt hij en dat neemt hij zichzelf kwalijk. Het leven gaat aan hem voorbij en op sommige momenten is dat ook hem pijnlijk duidelijk. Dat is mijn verdriet wat erbij komt naast het gemis van een relatieve zorgeloosheid. Hij heeft nooit een popconcert of een uitgaansgelegenheid bezocht. Ofschoon hij toch bovengemiddeld intelligent blijkt volgens de laatste IQ test, heeft hij geen middelbare schoolperiode gehad. Omdat ik met plezier op mijn eigen schoolperiode terugkijk, weet ik wat hij gemist heeft. De kleine dingetjes..Hij heeft onlangs gelukkig wel een opleiding MCO ICT.3 kunnen doen met veel begeleiding aan het REA College. Maar ook daar was hij een alleenganger en maakte nauwelijks contact met anderen. Fijn dat jouw vriendin dat snapt. Ook al kun je niet uit de weg gaan dat jouw kind anders is, is het begrip hiervoor van grote waarde en kan het je misschien ook je gevoel van eenzaamheid verminderen.

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 11,898 hits

Volg me op Twitter

