Wat wil je worden later?

Door mijn psychische aandoening kan ik me behoorlijk onrustig voelen. De eerste impulsieve reactie bij mij is een vluchtreactie: ik ga op social media en probeer op die manier mijn onrust te onderdrukken. Er zijn dingen die beter zijn voor mij op dat moment. Ik doe ze op dat moment niet, social media en dan vooral via de iPad zijn snel bereikbaar. Maar echt fitter of minder onrustig word ik er niet van. Integendeel. Het kost me veel energie.

Ik heb gemerkt dat ‘iets met mijn handen doen’ veel meer ontspant en me met beide benen op de grond brengt. Wanneer de onrust te groot wordt ga ik bijvoorbeeld een was opvouwen, iets bakken, winkelen of wandelen. Afleiding helpt.

Het lukt minder goed om te ontspannen. Naar muziek luisteren, TV kijken, een boek lezen of in bad gaan kan wel voor een bepaald moment rust geven.

De oorzaak van mijn onrust ligt in de gedacht dat ik ‘nuttig bezig’ moet zijn. Ik heb geen baan. Als mijn zoon naar school is kan ik me van weinig waarde  voelen, ik heb gestudeerd, waarom werk ik niet gewoon? Door lichamelijke klachten komt er van het huishouden soms weinig terecht. Ik kan me daardoor erg schuldig voelen. Het is niet snel OK en ik ben niet snel OK. Soms lijkt het alsof ik bevestiging zoek op social media. Kijk mensen mij eens slim of leuk vinden, nu komt het allemaal goed! En het lukt me ook goed, de aandacht vestigen op de posts die ik plaats. Ik heb volgers genoeg. En dat vind ik stiekem best knap van mezelf. Maar wat komt er goed? Het vult een leegte. Ik vind het soms maar raar, ik heb een fijne relatie en een lieve zoon. Toch kan ik me soms knap waardeloos voelen. Ik heb fijn vrijwilligerswerk, maar voel me toch anders dan studiegenoten of oud collega’s. Er wordt als je klein bent zo vaak aan je gevraagd: “Wat wil je worden later?” Ik heb het er vaak over met anderen. Het is toch fijn om de hele dag wat voor jezelf te kunnen doen? En je hebt verder geen verantwoordelijkheden, kunt doen wat je wilt als je zoon op school zit. Waarom is die geldelijke beloning belangrijk? Onafhankelijkheid, status, als ik geld verdien ben ik gelukkig? Ik weet het niet, Dagobert Duck hoef ik niet te worden in ieder geval.

Ik ben op zoek naar voldoening en ik vind tegelijkertijd dat ik me voldaan moet voelen! Want ik mag niks te klagen hebben. Een zeurkous wil ik niet zijn en…..zo razen die gedachtes maar door. Ik denk dat ik vanavond maar ik bad ga.

 

3 Reacties op “Wat wil je worden later?

  1. Edo

    Het calvinisme is ons diep ingebakken 😉 Maar dat bad lijkt me het beste advies, dat je jezelf kon geven, lijkt me!

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 11,898 hits

Volg me op Twitter

