Doe toch normaal

Bron: playbuzz.com

Bron: playbuzz.com

Bron: quotegram.com

Bron: quotegram.com

Ik bespeur onwetendheid en vrees voor psychische aandoeningen. In mijn bio op Twitter staat dat ik een psychische aandoening heb. In een discussie op Twitter merk ik soms dat mensen daar op een negatieve manier op reageren: “Dat is typisch een psychische aandoening”. Of mensen maken hun punt door iemand gek, gestoord, schizofreen, autistisch of depressief te noemen. Lang leve de hokjes!

In de jaren ’50 van de vorige eeuw vierde het calvinisme hoogtij. Kort en ‘overdreven’ gezegd houdt dit het volgende in: niet zeuren maar poetsen en het hoofd niet boven het maaiveld uitsteken. We moeten allemaal passen in het hokje van de normale mens en regels en principes opvolgen.

In onze hedendaagse samenleving zie ik nog veel van deze principes terug. Pas je niet binnen een hokje, dan word je toch vreemd aangekeken. En iedereen moet toch kunnen werken, stel je niet aan!

Vroeger heb ik geworsteld met opgekropte emoties totdat de bom barstte in een voor mij moeilijke periode. Ik raakte psychotisch na mijn bevalling. Ik kwam er achter dat ik een kwetsbare persoonlijkheid heb waarbij ik moeite heb met het reguleren van emoties. Als de spanning te groot wordt ben ik niet helemaal ‘bij’ en kan ik gaan dissociëren. Ik ben vrij open over mijn aandoening, maar treed niet snel in details. Mijn stoornis wordt snel in het hokje van de  dramaqueen geplaatst. Ik kan heel extreem denken en overdreven reageren, maar ik hoef helemaal niet in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Zo is ieder mens verschillend, maar de ene mens is wellicht wel wat kwetsbaarder dan de ander door sociale en biologische factoren.

Ik raad aan te vertellen over je kwetsbaarheid, maar wel binnen je eigen grenzen en op jouw manier en kies je gezelschap. Sommige mensen zullen er nooit interesse voor krijgen. Zijn die je energie waard?

Een Reactie op “Doe toch normaal

  1. Monique

    mooi beschreven weer Barbara xx

Geef een reactie

Fonds Psychische Gezondheid

Nederlands Vereniging voor Autisme

Blog statistieken

  • 12,609 hits

Volg me op Twitter

